رد شبهه تکفیری بودن امامیه
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
موضوع تکفیر از اولین چالشهای فراروی تاریخ بشریت بوده که ائمه (ع) با آن دست و پنجه نرم میکردند. به تبع ایشان، علمای امامی مذهب هر روز درگیر ابعاد تازهای از این ماجرا بودند. صدور حکم تکفیر به جهت هزینه سنگینی که به لحاظ مالی و معنوی برای انسانها به بار میآورد، دچار آسیبهای اجتماعی و سیاسی شده است. اهل سنت، خاصه وهابیت، نه تنها با طرح دیدگاه تکفیر مسلمانان به ویژه شیعیان به این موضوع دامن زدهاند بلکه پا را فراتر نهاده و معتقدند که شیعیان خود، تفکیری هستند. نوشتار پیش رو با روش کتابخانهای، با بررسی ملاکهای کفر از منظر امامیه؛ منکر الوهیت، توحید، نبوت یا یکی از ضروریات دین به گونه ای که انکارش به انکار یکی از اصول سهگانه پیش گفته برگردد را کافر دانسته و تلاش میکند تا ابتدا شبهه تکفیری بودن را رد نماید، سپس ثابت میکند که اهل سنت خود، تکفیری بوده و اولین گروههای تکفیری موسوم به خوارج، از اهل سنت برخاسته است.
منابع مشابه
بررسی شبهه بشر بودن پیامبر اسلام(ص)
دعوت توحیدی تمامی انبیاء با انواع دشمنیهای زبانی همراه بوده که طرح شبهات مختلف را میتوان یکی از اساسیترین آنها برشمرد؛ شبهه تضاد بشر بودن انبیاء با رسالت و به دنبال آن تکذیب ارتباط آنان با خداوند از فراگیرترین شبهات نسبت به بسیاری انبیاء بوده است؛ تحلیل آیات قرآن نشان میدهد شبهه بشر بودن نسبت به پیامبر زیربنایی ترین شبهه است و سایر اتهامات متفرع از همین شبهه هستند؛ امروزه نیز شبهات و اتهاما...
متن کاملنقد شبهه اهانتآمیز بودن آیات دالّ بر منع دوستی با غیرمسلمانان
آیات متعددی از قرآن کریم مسلمانان را از برقراری هرگونه رابطه دوستی با غیرمسلمانان، برحذر داشته است؛ این مسئله موجب القای شبهه توهین قرآن به غیرمسلمانان شده است و از رهگذر آن قرآن حاوی امری اهانتآمیز و غیراخلاقی پنداشته شده است. در این مقاله با تأمل در مدلول آیات مورد بحث و تبیین دقیق آنها روشن میشود که مسلمانان تنها از دوستی با افرادی برحذر شدهاند که به دشمنی با آنان برخاسته و به انحاء مختلف...
متن کاملواکاوی "ضابطه" شبهه رافع مسئولیّت و مجازات در اندیشهی فقیهان امامیه
علیرغم اتفاق فقیهان در مورد تأثیر شبهه بر اسقاط مجازات و پذیرش اجمالی این مهم در موارد 120و 121 قانون م.ا، این نکته مورد اختلاف واقع شده که ضابطهی شبهه رافع مسئولیت و مجازات چیست. قانون مجازات اسلامی نیز به این مهم اشارهای ننمودهاست. تعدادی از فقیهان قائلند: تنها در حالتی میتوان مرتکب را دارای شبهه دانست که در هنگام فعل، یقین یا ظن معتبر به حلیّت فعل داشته باشد. در مقابل عدهای دیگر مطلق ظ...
متن کاملمطالعه تطبیقی شبهه قاعده درء در فقه امامیه، حقوق ایران و انگلستان
طرح نظریههای گوناگون در تعیین مناط قواعد کیفر زدایانه- چون قاعده درء - با خلاء معیاری عینی در مقایسه آن با دیگر اصول و قواعد مرتبط با شبهه، موجب ابهام و تعارض آراء گردیده و ضرورت پژوهشی تطبیقی توأم با تبیین وجوه اشتراک و افتراق آن با اقسام متعدّد شبهه در فقه امامیّه، حقوق ایران و انگلیس را هویدا میگرداند. بر این پایه، این مقاله میکوشد با تشریح نظریههای متفاوت و مطرح در تحقّق ضابطه شبهه قاعده...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 2
صفحات 21- 36
تاریخ انتشار 2014-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023